Dames in zware Zuiderzee Ronde

Dames in zware Zuiderzee Ronde

Tijdens de Zuiderzee Ronde op zaterdag 11 april 2026 kregen onze dames van RC Jan van Arckel te maken met zware omstandigheden. Door de harde zijwind op de lange, open stroken lag het tempo vanaf de start bijzonder hoog en brak het peloton al snel in stukken.

Op een van de eerste lange rechte stukken ontstond een sterke kopgroep. Helaas waren wij hierin niet vertegenwoordigd. Ondanks dat het peloton daarna relatief goed samenwerkte, bleek het verschil met de koplopers te groot om nog te overbruggen.

In de slotfase werd de koers overschaduwd door valpartijen. In de laatste kilometers gingen er rensters onderuit, waarbij ook Femke betrokken was. Zij wist desondanks de wedstrijd uit te rijden. Vlak voor de finish zorgde opnieuw een valpartij voor veel onrust in het peloton. Hierdoor verloor Mirthe haar positie en kon zij haar sprint niet rijden zoals vooraf was gepland.

Hoewel het resultaat achterbleef bij de verwachtingen, kijken we terug op een leerzame koers. We zetten deze ervaringen om in verdere ontwikkeling en blijft bouwen richting de volgende wedstrijden.

 

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Waardering voor Jan Bassa

Waardering voor Jan Bassa

Op dinsdagavond 7 april was een groot aantal wielerliefhebbers op het clubterrein van Jan van Arckel aanwezig om hun waardering te betuigen voor Jan Bassa voor al datgene wat Jan voor liefhebbers van de MTB-sport via zijn team, voor Jan van Arckel als vereniging en voor regionale comités als parcoursbouwer heeft betekend.

Deze ontmoeting was niet zonder reden: Jan Bassa lijdt aan een aandoening waar menselijkerwijs gesproken geen verbetering in op zal treden.

Het zag er in eerste instantie naar uit dat de ontmoeting beperkt zou blijven tot genodigden die het dichtst bij Jan betrokken zijn. Gelukkig ging het met Jan’s welstand boven verwachting goed en kon op 7 april een ontmoeting worden gepland met een ruimer aantal mensen.

Toen Jan met zijn familie de poort binnen reed wist hij niet wat hij zag. Zoveel mensen die voor hem gekomen waren, dat was een grote verrassing en deed hem zichtbaar goed.

Secretaresse Annette van de Dool sprak Jan toe zoals alleen een  vrouw dat op warme wijze kan en ook Peter Mesker sprak een gloedvol woord van waardering namens het bestuur van Jan van Arckel.  Jan kreeg bloemen en een bloeiende Krentenboom aangeboden die op het sportcomplex zal worden geplant, voorzien van een mooi bord met passende tekst.

Ten slotte sprak Bert Pesselse nog mooie woorden en zocht naar een passende wens voor Jan als afsluiting. Hij kwam op het woord ‘genade’ naar de leer van Johannes.

Als tastbare herinnering kreeg Jan de uit metaal gesneden   ‘Jan Bassa Bokaal’ uitgereikt die in de plaats komt van de jaarlijks verreden Alblasserwaard Cup.

Deze happening heeft laten zien hoezeer Jan Bassa door velen wordt gewaardeerd. De grote opkomst heeft hem duidelijk goed gedaan en blijft een mooie herinnering.

De reactie van Jan: “Jullie zijn nog niet van me af, ik hoop nog even door te gaan”. Laten we van harte hopen dat dit nog lang mag duren.

Reactie van Patrick: Mijn Pa heeft er echt van genoten en was thuis nog steeds onder de indruk. Ondanks dat het geen leuke reden was om dit te organiseren, was het toch een klein feestje.

Meer foto’s onder deze link: https://myalbum.com/album/y5jZerqSMVvJvy

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Dames presteren sterk in Omloop van Leek 05-04-2026

Dames presteren sterk in Omloop van Leek 05-04-2026

Sterk podiumresultaat in zware Omloop van Leek – KNWU Topcompetitie Vrouwen 

Tijdens de Omloop van Leek, onderdeel van de KNWU Topcompetitie voor vrouwen, kregen de rensters op eerste paasdag opnieuw een selectief parcours voorgeschoteld. De bekende gravelstrook en de aanhoudende wind zorgden voor een zware koers waarin het peloton al vroeg uit elkaar viel.

De wedstrijd kende een ongelukkige start voor het team. In de eerste ronde waren Femke en Johanna betrokken bij een valpartij, waarna de koers tijdelijk werd geneutraliseerd. Beide rensters konden wel hun weg vervolgen, gelukkig zonder al te veel fysieke schade. Al betekende het wel een achterstand in een al nerveuze wedstrijd met helaas voor hen  toch een vervroegd einde van deze koers. 

Na de herstart lag het tempo direct hoog en ontstonden er al snel scheuren in het peloton. In de daaropvolgende rondes brak de koers open in meerdere groepen. Mirthe zat uitstekend gepositioneerd en wist zich knap in de kopgroep te handhaven. In de eindsprint bekroonde ze haar sterke optreden met een fraaie derde plaats.

In de achtervolgende groepen leverden Illona, Puck en Petra een solide prestatie door respectievelijk als 21e, 25e en 27e te finishen. Ook Esra en Ida toonden veerkracht door te blijven strijden tot het einde en opnieuw belangrijke ervaring op te doen binnen het topcompetitieniveau.

Met een podiumplaats en een collectief sterke teamprestatie kan er tevreden worden teruggekeken op deze editie van de Omloop van Leek, en kijkt het team vol vertrouwen uit naar de volgende wedstrijd 💪🏻

   

 

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Vijfheerenlanden trots op kampioenen Isis en Luuk!

Vijfheerenlanden trots op kampioenen Isis en Luuk!

         Isis Versluis en Luuk de Jong gehuldigd door wethouder.

Afgelopen woensdagmiddag zijn Isis en Luuk in het zonnetje gezet door gemeente Vijfheerenlanden. In onze kantine heeft wethouder Kees Bel de 2 kampioenen gehuldigd voor hun bijzondere kampioenschappen. In aanwezigheid van vele bekenden begon de wethouder met een mooie speech en werd even stilgestaan bij de buitengewoon geweldige prestaties van de kampioenen en daarbij wederom de gemeente Vijfheerenlanden op de kaart hebben gezet, met natuurlijk kampioensdorp Meerkerk als middelpunt.

Na overhandiging van het gemeentelijk cadeau met een persoonlijk bericht van  burgemeester  Sjors Fröhlich werden Isis en Luuk ook nog verrast door Annette van den Dool namens Jan van Arckel,  zij vertelde over de beleving en impact die Isis en Luuk veroorzaakten in de wijde omgeving en wat dit doet met onze vereniging. Met een luid applaus voor de kampioenen en met de afspraak vooral te genieten van hun sportmomenten heeft onze fotograaf Jan nog mooie plaatjes vastgelegd.

Met het uitreiken van de NL kampioenstrui aan Luuk  en de NL- Europese- én wereldkampioenstrui aan Isis en de bijbehorende bloemen werd er nog  een film vertoond over hun prestaties. Daarin ook  een dankwoord van de bondscoach en felicitaties van diverse profrenners. Namens de gemeente werden alle aanwezigen uitgenodigd om met het genot van een drankje en pannenkoeken sfeervol af te sluiten samen met de kampioenen.

 

 

 

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Dames slaan hun slag in Almelo

Dames slaan hun slag in Almelo

Vandaag stonden we bij de startlijn in Almelo voor een kort maar zeer snel parcours, wat meteen een spannende race opleverde.

Vanaf het begin waren Ilona en Ida actief aan het front en lanceerden ze verschillende sterke aanvallen. Na ongeveer 20 km slaagden Mirthe en Femke erin om samen met drie andere rijders weg te rijden. Ze creëerden een solide voorsprong, terwijl Ilona, Fenny en Ida in het peloton hard werkten om het tempo te controleren en de zaken onder controle te houden met geweldig teamwerk.

Rond de 60 km toonde Ida opnieuw haar kracht door een indrukwekkende sprong te maken naar de kopgroep. Helaas moest Femke op dat moment juist uit deze kopgroep lossen.

Voorin bleven Ida en Mirthe doorrijden en slaagden erin om weg te blijven tot de finish. Uiteindelijk was het Mirthe om het af te maken met een overwinning!

Het was een race waarin iedereen zijn rol goed op pakte, van aanvallen en overbruggen tot het beheersen van het peloton. Sterk teamwork, slimme tactieken en een geweldige comeback van Fenny maakten het een zeer succesvolle dag.

 

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Dames in Wim Hendriks Trofee

Dames in Wim Hendriks Trofee

Onze dames reden zondag 22 april in de Wim Hendriks Trofee de tweede wedstrijd van de Women Cycling Series.

Het verslag vanuit de koers:

Vandaag reden we als één team en maakten we de koers vanaf het begin hard. Sveva en Esra kozen meerdere keren de aanval en probeerden het verschil te maken, maar helaas lukte het niet om weg te blijven. Ondertussen zorgde Petra ervoor dat Mirthe goed gepositioneerd zat in het eerste deel van de wedstrijd, wat de basis legde voor een sterke finale.

Johanna had al vroeg pech met een lekke band in de eerste kilometers, een zure tegenvaller. Ida reed haar allereerste koers uit en liet meteen zien dat dit een mooi begin is.

In de sprint wist Mirthe het werk van het team mooi af te maken met een knappe 6e plaats 👏

Een sterke dag waarin we als ploeg hebben gekoerst en veel hebben laten zien. Op naar de volgende!

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Bereid je voor op de tijdritten

Bereid je voor op de tijdritten

De bekende tijdritten van Jan van Arckel staan weer op de kalender.
 
Woensdagavond 3 juni PLOEGENTIJDRIT
Zaterdagmiddag 3 oktober KOEIENVLAAIEN KOPPELTIJDRIT
 
 
Beide evenementen vinden plaats op het bekende polderparcours tussen Noordeloos en Ameide.
Permanence: Kantine van VV Noordeloos
 
Zet de datums alvast in je agenda en begin op tijd met het vormen van een ploeg.
 
De wedstrijden zijn bedoeld voor recreanten uit de regio, maar ook licentiehouders kunnen onder voorwaarden starten.
Nadere informatie volgt t.z.t. op deze website. 
 
N.B.: Voor de liefhebbers van een individuele tijdrit wordt in Groot-Ammers op vrijdagavond 3 juli gereden om de Jan van der Meijden Bokaal.
 
Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Dames rijden Brussel-Opwijk in Women Cycling Series

Dames rijden Brussel-Opwijk in Women Cycling Series

De eerste wedstrijd van het seizoen voor onze dames was Brussel-Opwijk op 1 maart 2026 als onderdeel van de Women Cycling Series.

De Women Cycling Series is een regelmatigheidscriterium voor vrouwen van een selectie van nationale interclubwedstrijden van Belgian Cycling en de KNWU. De deelname is voorbehouden aan Elite 2 en U23 rensters van clubs.

Het was een leuke harde wedstrijd, met kasseienstroken. Aan het begin van de wedstrijd was het hectisch in het peloton, maar we wisten ons goed voorin te houden. Meerdere keren probeerden Puck, Sveva en Esra weg te rijden, wat helaas niet lukte. Op de kasseienstrook brak het peloton elke keer, maar de meiden wisten zich goed te handhaven. Ook Ilona reed een sterke koers, haar tweede klassieker ooit. Ze moest helaas op de laatste kasseistrook lossen, maar reed toch weer terug tot achteraan het peloton langs de karavaan.

Uiteindelijk werd het een massasprint met een sterk uitgedund peloton, waar Mirthe naar een 13e plek sprintte. Al met al een pittige wedstrijd, waarin we onszelf goed hebben laten zien.

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
31 januari Wintercompetitie Arkel!

31 januari Wintercompetitie Arkel!

Nog éénmaal volle bak!

 

De laatste wedstrijd van de wintercompetitie is aanstaande. Zaterdag is het zover en kun je Held van Arkel worden. De afsluitende wedstrijd van deze wintercompetitie beloofd weer een mooi spektakel te worden. Op ons terrein is het Alblasserwaardse kampioenschap en wordt het algemeen klassement opgemaakt. In diverse klassen is het zeker nog spannend, wie kan de leiderstrui behouden en wie wordt de verrassende kampioen. En gewoon deelnemen is natuurlijk goed, want het parcours ligt er prima bij. Zoals aangekondigd geen moeilijke passages, geen moeilijke jumps. Snelle tracks met  brede inhaalstroken en korte klimmetjes.   

                                                   Oh ja, voor de oudere  jumpers doen we er een kleine uitdaging bij… !

Kom vooral inrijden en genieten van weer een andere route dan we gewend zijn. Vanaf vrijdagmiddag 13.00 uur kun je inrijden.

En aan de jongste talentjes is gedacht, we doen ook een HUMMELTJES race. Vanaf half 11 is het startschot voor de kleinste toppers op de fiets.

 

 

Geen evenementen gevonden!
Meer laden
Luuk de Jong NL kampioen veldrijden!

Luuk de Jong NL kampioen veldrijden!

Jeugdige veldrijders opperbest bij het NK!

14 jeugdige ridders op hun crosser volop in beweging op het mooie zonnige parkoers in Volkel, het NK veldrijden was een succes.

In bijna alle categorieën waren de geel blauwe Arckelse renners te vinden. 

In de jongste groep mocht Ties de Vor (Meerkerk) zijn 1e NK rijden en na een voorzichtige start kon hij zich goed terug knokken naar een 8ste plek.

In categorie 2 werd al duidelijk dat er een geel blauwe renner voorop reed. Luuk de Jong (Meerkerk) is een echte knokker en gaat voor de winst. Zo ook bij het NK en dan mag hij die mooie NL trui op het podium aantrekken. Top gedaan van deze Meerkerkse jongeman.

En ook in deze groep Joah Post (Werkendam) met Ralph Warner  (Papendrecht) gezamenlijk rijdend naar de eindstreep met Ralph op plek 11 en Joah er net achter op plek 14.

Dan de dames in categorie 3 en 4: Anna Knip (Alblasserdam) reed prima en kan met veel plezier en genot een 9e plek noteren waarna in categorie 4 Charlotte van de Graaf (Groot-Ammers) vanaf de 3e startrij het veld inging. Vooral op het zand maakte ze snelheid en reed zo naar de 10 plek. 

                                   

Daar tussendoor kon Yens de Vor (Meerkerk) in categorie 3 aan de bak, volgens hem niet echt zijn favoriete parcours maar met een mooie 4e plek is hij best tevreden. En wat te denken van Hugo van Wijngaarden (Giessenburg), hij reed in Cat.4 heel goed en met veel zin op de zandstroken reed hij naar een mooie 7e plek.

In de laatste 3 groepen de meeste deelnemers met daarbij 6 Arckelse ridders. In cat.5 Brett Warner (Papendrecht) en Ties Versluis (Gorinchem) die in een grote groep van 45 renners goed meedoen. Brett echt heel sterk naar een 2e plek en Ties mag de 21e plaats noteren.

Met Sarah Post (Werkendam) de laatste dame van JvA die op het NK de strijd aangaat met 18 andere dames in categorie 6. Ze geniet  vooral op het ‘Hemelrijkse’ zand van Volkel en prima op een 15e plek de finish passeert.

Ook in categorie 6 maar dan bij de jongens een echte zandrijder: Jeftha Schild (Hardinxveld), snel rijdend vanaf rij 4 passeert hij makkelijk en rijdt hij heel mooi naar een 7e plek in een groep van 54 deelnemers.

                                                         

En nog voor de zon verdwijnt achter de wolken gaan de jongens in categorie 7 nog eens de strijd aan. Hier de laatste 2 Arckelse renners in een groep van 59! deelnemers. Willem van Wijngaarden (Giessenburg) en Sem Knip (Alblasserdam) rijden hun laatste wedstrijd bij de jeugd. In de 1e ronde gelijk tumult bij de 1e bocht waar bijna alle renners lopend verder konden.

                                             

In de korte rondes maakt Willem veel goed met inhalen en op de harde zandstroken was het echt genieten  met voor hem een mooie 6e plek.   Sem sluit dan aan in een grote groep, wel lastig om in te halen maar met zijn kunsten komt hij toch als 38e over de finish. Voor allebei een mooie afsluiter bij de jeugd en door naar de nieuwelingen.

                                                                       

 

terugkijkend was het een echt leuke dag, veel plezier en mooie momenten.

Blijft toch die ene vraag: ‘wat is het geheim van Meerkerk”, met al die kampioenen??!!

Alle renners, ouders en vrijwilligers bedankt!

 

Geen evenementen gevonden!
Meer laden